NIETZSCHE AĞLADIĞINDA BEN GÜLÜYORDUM








7 Mayıs 2011 Cumartesi

KRİZLER NASIL OLUŞUR?

     Bankalar dev ölçüde para-kapital biriktirirler. Bu sanayicilerin kullanımına kredi olarak arz edilir. Kredi, üretilen malların satılmasından önce üretimin devamı olanağı verir. Krizlerden önce görülen fiyat artışları nedeniyle, Kapitalistler stok yapma eğilimine girerler. İşler iyi gittikçe, fiyatlar arttıkça, talepler arttıkça kapitalistler birbirlerine kredi ile satış yapabilirler. Kredi gerçek alım gücü sınırını aşma olanağı sağlar. Böylece bankalar ve kredi spekülasyonları krizin en faal aracı haline gelir. Çünkü; krediler aşırı stok yapma eğilimini tetikler.
     Krizlerin oluşumu kapitalistlerin işlerinin çok iyi gittiği dönemlerde oluşur, patlak verir. Fazla üretim, Pazar tıkanıklığı birden bire ortaya çıkar. Oysa fazla üretim çok önceden örtülü olarak vardır.Kapitalistler birbirlerine bir kredi ağı ile bağlı olduklarından, bazılarının ödemelerinin durması üzerine, bir aşamadan sonra zincirleme iflaslar başlar. Bankalar ve hatta devlet bu gidişi durduramaz olur. Mevduat sahipleri paralarını çekmeye başlar. Hisse senetleri düştükçe düşer. Krediler kesilir. Kriz kredilerden ticarete sıçrar. Fiyatlar düşer ve bu süreç aniden başlayıp durdurulamaz boyutlara ulaşır. Fabrikalar üretimi azaltır. Üretim durur. Birçoğu kapanır. İşçiler kitlesel olarak işten çıkarılır. Gündelikler düşer…
      Krizden önceki süratli gelişme dönemi, sadece tüketici taleplerinden kaynaklanmaz. Fiyat artışı bekleyen tüccarların, spekülasyon, hatta karaborsa niyetli mal stoklamaları tüketici taleplerini aşar. Böylece gizli kalan bir fazla üretim meydana çıkar. Üretim bütün hızıyla gelmeye devam eder. Ancak bir yerde bir tıkanıklık, bir satış duraksaması olunca o zamana kadar  gizli kalan fazla üretim çok büyük bir mal kitlesi olarak ortaya çıkar.
      ‘…Ve kriz başlar. Bankalarsa bunun en büyük tetikleyicisidir.’’
     Sizin anlayacağınız ekonomik krizler öyle durduk yere çıkmaz. Her şey gibi, ekonomik krizinde bir oluşum sebebi vardır ve tabi ki buna sebep olan birileri de.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder